Jom Kita Berkawan

Tuesday, 16 August 2011

Panjat Pokok



 Seorang budak kecil sedang memanjat pokok kelapa di tepi rumahnya. Tiba-tiba di bawahnya melintas penghulu kampung tersebut sambil memandang ke atas.

"Masya Allah" tok penghulu itu tiba-tiba bersuara dan menyuruh budak kecil tersebut turun. Setelah budak kecil itu turun, tok penghulu memarahi beliau. "Hey budak! lain kali kalau nak memanjat pokok, pakai seluar dalam dulu. Tak senonoh betul!" Kata tok penghulu tersebut sambil mengeluarkan wang RM5.00 dan menyuruh budak itu membeli seluar dalam.

Setelah pulang ke rumah, budak tersebut menceritakan segala-galanya kepada kakaknya. Esok pagi-pagi lagi, kakak budak tersebut memanjat pokok tersebut tanpa memakai seluar dalam. Dalam hatinya berkata "Kalau adik aku boleh dapat RM5.00, aku yang dah besar ni, koman-koman boleh dapat RM20.00."

Seperti semalam, tok penghulu sekali lagi melintas kawasan tersebut sambil memandang ke atas. "Masya Allah" sekali lagi tok penghulu terkejut dan memanggil kakak budak tersebut turun.

Dengan hati yang gembira kerana perangkapnya untuk mendapat RM20.00 akhirnya hampir menjadi kenyataan. "Kamu dengan adik kamu sama saja, dah tau nak panjat pokok, pakai lah seluar dalam....tak senonoh betul". Setelah selesai membebel tok penghulu menyeluk poketnya dan mengambil wang lalu berkata "Nah 20 sen, pergi beli pisau cukur".


P/S- cerita ni xde kena-mengena dengan sape2.....just 4 jokes ok......hehehe

Sunday, 14 August 2011

Lawak Pecah Perut

Jalan-jalan dekat blog-blog member, baca blog sana, baca blog sini, lepas tuu terjumpa plak bahan yang menarik. Kat sini aku nak share Lawak Doraemon Versi Kelantan Punya.....hehehe.....Jom Layan.....










Amaran oleh pemilik blog : Loghat Kelantan Pekat.....sila rujuk pakar bahasa kelantan anda...hehehe

P/S : Sape-sape yang tak faham baca komik niey....leh laa tanya aku erk.....xpun nak tanya member2 kelantan yang lain pun ok gak......Apa lagi.....Layan...:)


Sumber:http://akustressgiler.blogspot.com/2011/08/lawak-komik-doraemon-versi-kelantan.html


Saturday, 13 August 2011

One In A Million



One In A Million

Jet setter
Go getter
Nothing better
Call me Mr. been there done that
Top model chick to your every day hood rat
Less than all but more than a few
But I've never met one like you

Been all over the world
Done a little bit of everything
Little bit of everywhere
With a little bit of everyone
All the girls I've been with
Things I've seen it takes much to impress
But sure enough you go it makes your soul
stand up from all the rest

I can be in love
But I just don't know
Baby one thing is for certain
Whatever you do it's working
All the girls don't matter
In your presence can't do what you do
There's a million girls around but
I don't see no one but you

Girl you're so one in a million
You are
Baby you're the best I ever had
Best I ever had
And I'm certain that
There ain't nothing better
No there ain't nothing better than this

You're not a regular girl
You don't give a damn about your look
Talking about I can't do it for you
But you can do it for yourself
Even though that ain't so
Baby cause my dough don't know how to end
But that independent thing I'm with it
All we do is win baby

I could be in love
But I just don't know
Baby one thing is for certain
Whatever you do it's working
All the girls don't matter
In your presence can't do what you do
There's a million girls around but 
I don't see no one but you

Baby you're so one in a million
You are
Baby you're the best I ever had
Best I ever had
And I'm certain that
There ain't nothing better
No there ain't nothing better than this
Girl you're so one in a million
You are
Baby you're the best I ever had
Best I ever had
And I'm certain that
There ain't nothing better
No there ain't nothing better than this

Timing girl
Only one in the world
Just one of a kind
She mine

Ooh all that I can think about is what this thing could be
A future baby
Baby you're one of a kind
That means that you're the only one for me
Only one for me

Baby (girl) you're so one in a million
You are
Baby you're the best I ever had
Best I ever had
And I'm certain that
There ain't nothing better
No there ain't nothing better than this

Girl you're so one in a million
You are
Baby you're the best I ever had
Best I ever had
And I'm certain that
There ain't nothing better
No there ain't nothing better than this






Ok aku dah kemaruk gila dengan lagu niey......dalam sehari tu lebih dari 10 kali kot aku pasang lagu ni. Mungkin lagu ni dah lama tapi aku baru jer mula minat kat lagu ni nak wat camne kan...heehehe. Ketinggalan zaman sungguh aku ni.

Suka sangat lagu ni. Lagu yang cukup bermakna bila seorang lelaki nyanyikan lagu ni untuk seorang perempuan. Aku terbayang bila laa ada orang nak nyanyikan lagu ni untuk aku (ayat xleh blah) hehehe........Berangan sekali sekala apa salahnya kan. Jom layan.......Khas untuk semua peminat Ne Yo....:)


Thursday, 11 August 2011

Jom Layan Cerita Ramadhan Terakhir......

Hai......Salam sejahtera dan salam 1 malaysia, hari ini aku nak kongsikan tentang sebuah drama yang menarik minat aku time2 cuti ni.

"Ramadan Terakhir" sebuah slot samarinda yang telah pun ditayangkan di TV3 pada setiap hari selasa hingga khamis, pada pukul 10.30 malam. Cerita ni memang best. Walaupun barisan pelakon nya macam xglamour jer tp bila kita layan cerita ni memang agak menarik laa. Kredit kepada penulis skrip cerita Ramadan Terakhir ni. Kepada sesiapa yang belum layan cerita ni jom layan. Tak rugi pun kalau korang tengok, memang menarik (pasal ape plak aku lebih2 duk promote cerita ni....hehe). Lepas abis jer sembahyang terawih leh laa pakat dengan ahli keluarga ajak jiran2 sebelah umah duk depan TV mengadap cerita ni erk....:)


Haa.....ni dia aku bagi sebijik gambar pelakon cerita Ramadhan Terakhir ni.


Apa Yang Menarik Pasal Cerita Niey???? Ok meh aku ceritakan......

Ramadan Terakhir ni mengisahkan tentang Hisyam (seorang usahawan yang berjaya), cuba untuk berubah ke jalan yang benar setelah di sahkan menghidap penyakit kanser yang kronik (HIV). Perubahan Hisyam tidak di sukai oleh isterinya Mazni yang terus hanyut dengan keenakan dan keseronokkan dunia. Malah anak lelakinya Daniel turut sama mengikuti jejak langkah ibunya. Kehadiran Sakinah dalam keluarga Hisyam menggantikan Mak Hawa sebagai pembantu memberi sedikit tanda tanya. Siapa Sakinah???? Hisyam juga seringkali bermimpi tentang seorang perempuan yang bernama Khadijah. Siapa Khadijah??? Soalan ini akan terjawab selepas aku tengok cerita ni sampai habis....hehehe. Jom layan!!!

Dalam cerita ni, aku paling suka tengok watak Mazni......mulut dia sungguh lazer, dah laa xpuasa....haha....sangat mantap lakonan Fazlina Ahmad Daud. Rupanya akak Fazlina ni adik kepada Kak Ogy Ahmad Daud. Patut laa.....muka diaorg pun ada iras2 gak.






Ost Ramadan Terakhir- Jangan Lupa Namaku nyanyian kumpulan Pompa Bansin, memang power arr lagu niey. Tapi yang full punya lagu 2 xde lagi kat You Tube. Kekadang tertanya2 gak sape Pompa Bansin.....pelik jer namanya. Tapi kalau dalam bahasa indonesia pompa bansin tu maksud dia pam petrol. Bikin panas laa kumpulan ni sebab main minyak.....lama2 terbakar tau....hahaha. Tapi kadang2 dengar nama kumpulan ni cam kumpulan bersin pun ada gak....wahahaha (jangan marah erk Pompa Bansin).

Suara perempuan dlam kumpulan ni sama dengan suara Nadia Aqilah kalau xsilap aku. Siapa Nadia Aqilah??? Ala kumpulan Luscious yang join Gangstarz musim pertama. Tapi sekarang dia xjoin group 2 dah. Dia sekarang lebih ke arah dunia lakonan.....dia pegang watak jahat dalam cerita Tari Tirana yang bernama Chika. Kalau Tak kenal jugak nanti aku tunjuk gambar dia erk......




Korang ingat x?? ingat x???? ni laa Nadia Aqilah....hehehe

Jangan Lupa Namaku-Pompa Bansin

Walau aku tidak bersamamu
Jangan engkau lupakan diriku
Walau aku tiada di sisimu
Jangan engkau lupakan namaku
Kerana
Aku mengingati mu
Kerana
Aku mencintaimu

Andai aku
Bisa bertemumu
Dengan senyum ku tadah syukurku
Andai aku bisa menyentuhmu
Air mata pasti deras gugur
Kerana
Aku merindui mu
Kerana aku sentiasa
Menyintaimu oh sepenuh hati

Walau kamu
Jauh di mataku
Jangan aku hilang dalam kalbu
Saat kamu samar mengingati
Jangan aku terus kau lupakan
Kerana aku
Sentiasa mengingatimu
Kerana aku
Sentiasa menyayangimu oh kekasih hati

Andai aku bisa memelukmu
Pasrah aku tabah diujimu
Andai aku bisa dicintai
Dengan rela menyerahkan hati
Kerana
Aku merindui mu
  Kerana aku sentiasa menyintaimu

Bagi peluang kat korang yang minat lagu niey......xdapat lagu yang full, bagi lirik lagu pun ok dah. Nanti korang salin laa lagu ni erk. Pas tu time cite Ramadan Terakhir 2 mula, korang nyanyi laa lagu ni sambil pegang kertas yang korang salin tu hahahaha (lepas gian orang cakap). K laa xmo cerita bnyak2 dah.......Bye2.......:)

Monday, 8 August 2011

Mampukah Aku Meraih Gelaran BIDADARI Itu????

"Dunia Ini Penuh Dengan Perhiasan Dan Seindah-Indah Perhiasan Adalah Wanita Solehah"

Daripada Umm Salamah, isteri Nabi SAW, katanya (di dalam sebuah hadis yang panjang):

Aku berkata, "Wahai Rasulullah! Adakah wanita dunia lebih baik ataupun Bidadari?"

Baginda menjawab, "Wanita di dunia lebih baik dari bidadari sebagaimana yang zahir lebih baik daripada yang batin."

Aku berkata, "Wahai Rasulullah! Bagaimanakah itu?"

Baginda menjawab, "Dengan solat, puasa dan ibadat mereka kepada Allah, Allah memakaikan muka-muka mereka dengan cahaya dan jasad mereka dengan sutera berwarna putih, berpakaian hijau dan berperhiasan kuning........." (hingga akhir hadis)

(Riwayat Al-Tabrani)

Sungguh tinggi darjat wanita solehah sehingga di katakan lebih baik dari Bidadari syurga. Tapi mampukah aku meraih gelaran bidadari itu??? Bidadari yang ada di dunia (Wanita Solehah). Biarlah ianya menjadi tanda tanya kepada diri ku sendiri kerana hanya kita yang tahu menilai siapa diri kita yang sebenarnya. Semoga hadis ini mampu memberi inspirasi kepada kita agar mampu memperbaiki diri menjadi yang lebih baik dari yang sebelumnya.InsyaAllah.




Lembaran Hidup Wanita Solehah

Mampukah aku menjadi seperti Siti Khadijah?,
Agung cintanya pada Allah dan Rasulullah,
Hartanya diperjuangkan ke jalan Fisabilillah,
Penawar hati kekasih Allah,
Susah senang rela bersama.....

Dapatkah ku didik jiwa seperti Siti Aishah?,
Isteri Rasulullah yang bijak,
Pendorong kesusahan dan penderitaan,
Tiada sukar untuk di laksanakan....

Mengalir airmata ku melihat pengorbanan
Puteri solehah Siti Fatimah,
Akur dalam setiap perintah,
taat dengan abuyanya yang sentiasa berjuang,
Tiada memiliki harta dunia,
Layaklah ia sebagai wanita penghulu syurga..

Ketika ku marah, inginku intipkan serpihan sabar,
Dari catatan hidup Siti Sarah...

Tabahkan jiwaku setabah umi Nabi Ismail,
Mengendong bayinya yang masih merah,
Mencari air penghilang dahaga,
Di terik padang pasir merah,
Ditinggalkan suami akur tanpa bantah,
Pengharapannya hanya pada Allah,
Itulah wanita bernama Siti Hajar....

Mampukah aku menjadi wanita solehah?
Mati dalam keunggulan iman,
Bersinar harum tersebar,
Bagai wanginya pusara Masyitah......





"Keayuan wanita solehah itu tidak terletak pada kecantikkan wajahnya, Kemanisan wanita solehah tidak terletak pada kemanjaannya, daya penarik wanita solehah itu, bukan pada kemanisan bicaranya yang mengoncangkan iman para muslimin, Dan bukan pula terletak pada kebijaksanaannya bermain lidah memujuk rayu, Tapi pada perjuangannya meningkatkan martabat ilmu...."





"Wanita solehah adalah wanita yang sukar di mengerti, Biarpun di dunia namanya bukan siulan, namun di langit jadi bualan...Wajahnya adalah ketenangan, pandangannya menerbitkan ketulusan, kadangkala bisikannya menambahkan semangat perjuangan.."

"Cantiknya wanita kerana kejernihan wajah, Manisnya wanita kerana senyumannya yang indah, Ayunya wanita kerana kesederhanaan lahiriah, Hebatnya wanita kerana keimanan dan ketaqwaan yang teguh, Hiasilah peribadimu dengan akhlak terpuji. Nilai diri seorang muslimah sejati."



Seindah Mawar Berduri

Kaulah mawar idaman,
Tumbuh di taman larangan,
Mekarmu di pagari dan di bajari ketaqwaan,
Sesuci hatimu seindah akhlakmu,
Diciptakan sebagai seorang wanita,
Mewarisi kelembutan wanita solehah.

Kembangmu tetp indah,
Walaupun cuma di taman larangan,
Menyinarkan Nur keimanan,
Nan mekar dihiasi mahmudah,
Seindah Mawar Berduri.







Sumber: dipetik daripada kata-kata pujangga wanita solehah.


Friday, 5 August 2011

Di Hari Ulang Tahun Ku..........

Alhamdulillah........Syukur ke hadrat Ilahi kerana masih lagi di beri peluang untuk terus bernafas di dunia ini. Tanggal 5 Ogos merupakan hari yang sangat Bermakna dan Bersejarah dalam hidupku kerana pada tarikh inilah aku mula mengenali apa itu dunia.........Terasa sungguh bertuah pada tahun ini kerana ulang tahunku jatuh pada hari Jumaat yang merupakan penghulu segala hari, di bulan Ramadhan Al-Mubarak, Bulan yang Mulia.....:)





Ucapan ribuan terima kasih tak terhingga buat sahabat2 yang mendoakan kesejahteraanku.......Sesungguhnya kalian amat bermakna dalam hidupku ini.........Di kesempatan ini juga, Aku memohon jutaan kemaafan di atas lisan yang tak terjaga, janji yang terabai, hati yang selalu berprasangka dan sikap yang pernah menyakitkan hati kalian semua....(terasa macam nak raya plak).....hehehehe. Sebenarnya xperlu tunggu raya kalau kita nak mintak maaf kan.......terserah pada diri kita sendiri bila hati kita dah terbuka untuk meminta maaf dan memaafkan seseorg.......^___^

Kata orang tarikh ulangtaun kelahiran hampir sama dengan tarikh kematian kita (kiranya dekat2 laa). Setiap kali kita menyambut hari kelahiran, kita lupa yang kematian semakin hampir dengan kita. Bila terfikirkan tentang kematian, terasa macam amalan dekat dunia ni xcukup lagi dan bnyak lg yang perlu aku pelajari. Dan kadangkala aku terfikir, betapa sedihnya diri ini andai aku pergi sebelum sempat membalas jasa IBU ku. Sudahlah jasa AYAH xmampu kubalas di dunia ini.......hnya sekalung doa yang mampu aku panjatkan untuknya.... (sedih plak rasanya).

Doaku agar diri ini di panjangkan umur, dimurahkan rezeki, mendapat jodoh yang soleh (InsyaAllah), di rahmati Allah SWT, semakin matang (kerana perangai masih lagi kebudak2kan) dan di permudahkan segalanya.....Amin.....:)





Ya Allah,
Semakin jauh langkah umurku meniti hari,
Ku pohon Hidayah-MU,
Moga di hari lahirku ini,
KAU Berkatilah umurku,
Dan Izinkan Aku Dekat Dengan Redho-MU....
Amin.....






Doa Hari Lahir

Ya Allah,
Panjangkanlah Usiaku,
Agar lebih lama dapat ku Mentaati Mu,
Jadikanlah kehidupan ini sebagai ladang,
Moga di akhirat kelak ku mengutip hasilnya,

Ya Allah,
Tambahkanlah amalan ku disaat bertambahnya usia ku,
Jadikanlah jalan Mu yang bersinar menyinari jalan ku,
Rehatku adalah rantaian zikir,
Rantai yang ku kalungkan pada leher ku,
Sebagai tanda cinta ku pada Mu,

Ya Allah, 
Engkau tidak mensia-siakan segala usaha ku,
Mencari haruman Syurga ciptaan Mu,
Tempat Rehat dan Nikmat Abadi.....
Amin....





Tetiba plak minat lagu niey.......:)
Jom Layan......

Tanpamu-Sabhi Saddi & Helena  

Tanpamu hidup jadi sunyi
Tanpamu ku seakan mati
Tanpamu bagai malam tanpa bintang
 
Tanpamu aku kan tersesat
Tanpamu tiada lagi hasrat
Tanpamu seakan jantung ku berhenti
 
Kau yang terindah dalam hidup ini
Dan tak kan pernah berubah selamanya
Aku terlahir hanyalah untuk kamu
Jadi pelindung dirimu
 
Tanpamu nafas ku terhenti
Kernamu ku ada disini
Tetap bersamaku
Selalu disampingku
Untuk selamanya
 
Kasih yakinlah kepada diriku
Sayang dan cintaku pun hanya untukmu
Dan takkan berubah untuk untuk selamanya
Cintaku padamu